کاربردها

کاربرد پمپ های فشار قوی در صنایع غذایی

کربن دی اکسید (CO2) در بخش تولیدات موادغذایی کاربرد های مختلفی از جمله ضد عفونی و آنتی باکتریال دارد. پمپهای فشار قوی و مدلهای استنلس استیل (STANLESS STEEL) برای تزریق CO2 در این صنعت پرکاربرد است.

گاز CO2 برای فرایند انجماد مصرف می شود. ازCO2 جامد و مایع در صنایع غذایی به عنوان سرماساز استفاده می‌شود. برای مثال در حمل و نقل بستنی و سایر مواد غذایی منجمد برای ایجاد سرما از یخ خشک (شکل جامد کربن دی‌اکسید) استفاده می‌کنند همچنین درکشتارگاه ها پس از ذبح دام و طیور و آماده سازی نهایی برای حفظ شرایط بهداشتی و انتقال به سردخانه های موقت، مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از کاربردهای CO2 در بسته بندی مواد غذایی مانند سبزیجات، فرآورده های گوشتی، غذاهای آماده، تنقلات ( پاپ کورن ، کورن فلکس و … ) می باشد، که به منظور ممانعت از رشد باكتري هاي تخريبي و به عنوان يك گاز فيلر (پر كن) براي كاهش نسبت گازهاي ديگر و همچنين حفظ شكل بسته بندي مورد استفاده قرار مي گيرد. از پمپ های فشار قوی برای پر کردن کپسول هاي تحت فشار در خط تولید بسته بندی به روش MAP استفاده می شود.

صنایع شکلات سازی یکی دیگر از زمینه های کاربرد CO2 می باشد، به طوریکه برخی از محصولات با کربن دی اکسید فشرده می شود (هنگام حل شدن در دهان حباب آزاد می کنند) ، همچنین در شکلات سازی به میزان فراوان از روغن نارگیل استفاده می شود. برای استفاده بهتر و نیز نگهداری آسانتر، روغن نارگیل بهتر است به صورت پودر تولید شود. پودر کردن روغن نارگیل به وسیله دی اکسیدکربن فوق بحرانی قابل دستیابی می باشد ؛ یکی از محصولات مقرون به صرفه و کاربردی که می توان از دی اکسید کربن تولید کرد، بی کربنات کلسیم است. این ماده در شیرینی پزی و تولید خمیر مایه ها مانند جوش شیرین و بیکینگ پودر کاربرد فراوان دارد.

در استخراج روغن طبیعی محصولات به روش‌‌های مرسوم (روش فشردن و استخراج با حلال های آلی) در تولید روغن به دلیل قیمت بالای حلال‌‌های آلی، قوانین بهداشتی و زیست محیطی و افزایش نیاز به محصولات جدید و ترکیبی در صنایع غذایی، باعث توسعه‌ی تکنولوژی‌‌های جدید و بهداشتی برای فراوری محصولات غذایی شده است. از این رو می توان از کپسول کربن دی اکسید فوق بحرانی در تولید روغن استفاده کرد که در سال‌‌های اخیر، مورد توجه قرار گرفته است

برای این منظور شرکت اشپک پمپ‌هایی را با ظرفیت های مختلف طراحی و تولید نموده است تا برای مصارف گوناگون که در مطلب بالا ذکر شده از آنها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *